Nyelvtanulás gyermekkorban? –tájékoztató tanítóinknak

Nyelvtanulás gyermekkorban? –tájékoztató tanítóinknak

Mikortól tanuljon gyermekünk idegen nyelvet? Érdemes akkor elkezdeni az oktatást, amikor még anyanyelvével is problémái vannak? Írassuk olyan óvodába,

ahol anyanyelvű tanár gyermekdalokat és a számokat tanítja neki, vagy járassuk különórára? Esetleg nézze az idegen nyelvű csatornák rajzfilmjeit, hogy ragadjon rá néhány új szó? Ezekre a kérdésekre kaphatnak választ következő cikkünkből.A nyelvtanulás mára alapkövetelménynek számít az általános iskolák felső évfolyamain, a középiskolákban, pedig minden diáknak érettségi vizsgát kell tennie egy idegen nyelvből. A középiskolából kilépve minden tanulónak el kell sajátítania az alapvető kommunikációs helyzetekben való fellépés legfőbb elemeit: köszönés, levélírás, beszélgetés köznapi témákban, nyelvtani szerkezetek felismerése. Az elmúlt évtizedben azonban hazánkban is elterjedt az a nyugati módszer, melynek során már egészen fiatal korban elkezdik az idegen nyelv oktatását az óvodákban, bölcsődékben. Sok szülő kétkedve fogadhatja a nyelvoktatás ezen formáját, és tiltakozik azokkal szemben, akik elfogadják a modern oktatás, a korai nyelvtanítás elméletén alapuló tanterveket és intézményeket. A nyelvészettel, pszichológiával és neurológiával foglalkozó kutatók is két csoportra válnak, ha a gyermekek korai idegen nyelv tanításáról van szó.  Akik támogatják a módszert, azzal érvelnek, hogy a korai nyelvtanulás nemcsak egy új nyelv elsajátításhoz vezet, de a még ki nem alakult anyanyelv fejlesztéséhez, tökéletesítéséhez is hozzájárul. Többen gondolják úgy, hogy a hét éves kor előtt megkezdett nyelvtanulás lehetővé teszi egy másik nyelv anyanyelvi szinten történő elsajátítását is. Ezen túl azt is fontos tudni, hogy már három éves kor körül kialakul a gyermekek az a memóriája, amely a nyelvtanuláshoz, szavak elraktározásához, felismeréséhez szükséges. Hét éves kor után már szinte egyetlen gyermek sem képes arra, hogy egy idegen nyelv hangjait tökéletes mértékben képezze. Ekkorra ugyanis teljes mértékben kialakul beszélőszervének működése, ezáltal pedig minden más nyelv fonológiai sajátosságai idegenül hangzanak számára. A korai nyelvtanulást számos szakember ellenzi. Szerintük ugyanis az a gyermek, aki még anyanyelvét sem sajátította el, aki még nem képes a hangzás és íráskép felismerésére, az alapvető nyelvtani viszonyok meghatározására és elkülönítésére, az idegen nyelvet sem tanulhat teljes biztonsággal. A később elkezdett nyelvtanulás előnyeként a tanuló fejlett olvasás- és íráskészségét, a tanulás módszereinek ismeretét említik. Hogy mely tábor véleményére, melyik elméletre alapozzuk döntésünket, amikor gyermekünknek bölcsődét, óvodát, majd iskolát választunk? Az Európai Unió országaiban az elmúlt években a korai nyelvtanulást támogatók véleménye került előtérbe, a szülőket, pedig leginkább arra buzdítják, hogy mielőbb kezdjék el gyermekeik idegen nyelv taníttatását. Ha mi is ezen az úton szeretnénk haladni, válasszunk olyan intézményt, amelyben előzetes felmérések, értékelések, pszichológiai vizsgálat után kezdik tanítani gyermekünket az életkorának megfelelő módszerek alapján.      

 

ISKOLAVEZETÉS